rundtur i trädgården


Vi går en rundtur i trädgården för att se vad det är som behöver/ ska//borde fixas ...

...som till exempel fixa ett litet staket i kanten ut mot forsen. Jag tänker mig ett gärdsgårdsstaket. Ska bara klura ut hur man egentligen bygger ett sånt samt invänta att tjälen går ur marken. 


 ...och kolla till alla de staket och nät som redan finns uppsatta. Får inte finnas några hål eller klättervänliga ställen nu till sommaren så att lilla skruttisen kan ta sig ut på okänd mark.


och så kanske man skulle ta sig tid att bygga en liten "bod" för soptunnorna...ett med grästak..

och så var det fasaden och fönstrerna som skulle fixas..


och den vedboden som vi rev av ett provisoriskt presenningstak av i höstas. Några plankor kvar på fasaden och klura lite på om man skulle kunna utnyttja utrymmet utanför på något sätt...


..och så var det där tujorna som jag kanske inte  är överförtjust i men som kanske ändå ger lite skönt insynsskydd-fast som också tar bort en del sol som kunde letat sig in till potatislandet och det framtida växthuset... rhododendronbuskar istället kanske? Eller hur lång tid tar det för såna att växa upp. Det står en bakom häcken och då behåller väl sina gröna blad hela vintern om jag inte missminner mig?.

..och de där  stolparna som nog var tänkta till ha belysning på, men dte finns bara en liten lampa där- de tänker jag mig att man istället skullle kunna återvinna till något pergolaliknande till en annan del av trädgården -kombinerat som torkställning till lakanen och annat...


..och så tar vi en sväng till den där delen av trädgården som vi nästan aldrig är i-mer än när man går och slänger saker i komposten eller för att rensa upp bland de vildvuxna landen...


men där snödropparna vackert ihärdigt kämpar sig fram (ser man dem vid Kiiras nos?)


Jag drömmer om ett växthus där vårt lilla potatisland finns. Med en kombinerad liten gäststuga kanske . Då skulle förhoppningsvis den outnnyttjade delen med stor potential kanske faktiskt besökas lite oftare..och badsugna gäster som inte är rädda för lite kallt vatten skulle kunna smita ner och ta ett morgondopp i ån.


Och Lillskruttan får hänga på armen och jag försöker fota- Allt är som vanligt..


Bara lite skönare och varmare om nosen. Vinteroverallen känns nästan lite överflödig-men det är ju ändå snö på marken och även om Kiira äntligen verkar vara klar med sitt klädombyte från vinter-till sommarpäls (inte lika mycket hundhår att dammsuga upp) får nog ändå våra vinterkläder hänga kvar i hallen...tillammans med de nyinköpta vårskorna. 
För nu ..nu kommer den VÅREN- jag känner det i mina planteringsfingrar- de vill ut och såga ner små ledsna hängande granplantor och tujor och sätta blomfrön istället som antagligen aldrig kommer slå ut. Men man måste ju få försöka. Skam den som ger sig! 


och inomhus håller vi på med förändringar, men vem vet imorgon kanske allt ser ut som det gör idag ialla fall, men man måste ju få testa sina idéer.

Kommentarer

  1. Ja, staket måste ni ha överallt så att inte lilla Alva kan ramla i forsen eller ta sig ut på gatan, då kan farmor känna sig lugn och slipper vara orolig.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg