gröna fingrar...

 Min farmor var begåvad med så kallade gröna fingrar. Hon odlade och fixade och trixade och hon och farfar hade alltid en mycket välansad och välodlande trädgård. Det var till dem man gick som liten för att käka jordgubbar, hallon, morötter. Till och med när Farfarsgubben blivit över 90 år låg han allt som oftast med ändan i vädret och lukade bland morötter och blomplantor även om storleken på landen hade bantats genom åren. 

 Jag verkar dock inte ha ärvt en enda pyttegen av dessa gröna fingrar. Antingen vattnar jag för mycket eller för lite och hur jag än gör vissnar de flesta blommor jag drar in i vårt lilla hus. Tommy kommer nog aldrig förlåta mig för att jag dödade hans "Moneytree" (eller vad den nu hette) som han hade  haft i över tio år

 Med senaste numret av Sköna Hem kom ett ûbersnyggt reklamblad från Granit med lite odlingstips och jag blev så planteringssugen. Tog en gammal äggkartong, tvättade ur några äggskal och planterade lite smörgåskrasse i dem. Tyckte det passade såhär inför påsken. Gjorde även inspirerad av Granit små krukor av tidningspapper att odla i. Smörgåskrasse borde jag väl lyckas med. Älskar för övrigt reklam som är sådär fin och genomtänkt så man vill spara den i byrålådan eller hänga upp den på väggen.



En liten pelargonstickling fick sig också lite ny jord. Det är den enda växt jag verkar klara av. Men visst är det väl någon slags tålig ökenblomma också? 

Det är tur att släkten utökats med brorsans färstmö som är florist. Synd bara att vi bor så långt ifrån varandra. Man kan liksom inte riktigt utnyttja kunskapen på samma sätt då. Hon har för övrigt en snygg sten i sin trädgård med ett budskap på. En sten som jag vet skulle passa överallt i min trädgård. Återkommer om det någon dag...

Kommentarer

Populära inlägg