det här med att vara (mello) mamma ...

Jag har väldigt svårt att bara göra en sak åt gången. Jag övar men det går sisådär. På grund av detta har jag nästan jämt något Tv-program på på datorn i köket. Då kan jag med halvt öra och öga både hänga med i Farmens mobbningstendenser medan jag plockar in i diskmaskinen och Debatts heta diskussioner  medan jag samtidigt slösurfar runt bland bloggar och fastnade med båda ögonen och öronen när diskussionen kring Petra Mede som ska leda Eurovision som nybliven mamma tog fart. En liten storm i ett vattenglas kan jag tycka efter att ha läst Jan-Olov Anderssons artikel i Aftonbladet, vilket det för övrigt ofta känns som att det blir i Debatt men men...det var inte det jag blev irriterad på. Det var att det återigen måste bli en diskussion kring att nyblivna mammor fortsätter eller skapar sig en karriär samtidigt som de just blivit mammor. Samtidigt känns diskussionen så oerhört viktig, då jag själv går och oroar mig för hur min framtida "karriär" ser ut, nu när jag blivit mamma? Hur populär är man på arbetsmarknaden när man har barn?  

"Främst har nog ingen riktigt räknat med henne för att hon är så pass nybliven mamma. Hur mycket hjälp hon än har bakom kulisserna, kan det nog onekligen ge vissa koncentrationssvårigheter om hennes lilla dotter vaknar med fel humör." /Jan-Olov Andersson

Det var det enda jag kunde hitta i Jan-Olovs artikel som berörde delen med att Petra skulle vara nybliven mamma och leda ett sådant stort evengemang. Men jag blir ändå så trött, så trött över att meningen ens skrivs och att det faktiskt känns som att den aldrig ens skulle kommit upp till tanke om det hade gällt en PETER Mede. Självklart har dessa ord tydligen irriterat upp en massa kvinnor. Mammor eller icke mammor- ingen aning. Jan-OlovAndersson ifrågasätter nämligen lite smått i Debatt-programmet om dessa kvinnor som uttalat sig verkligen har barn själva. Han menar på att man kan inte veta hur stor omställning det faktiskt är i livet att få barn, och det är väl sant. Men det är sådan skillnad på att få barn och att få barn också. Jag hade totalnojan innan Lillan kom att hon kanske skulle vara kolikbarn och jag såg framför mig hur man ALDRIG skulle få sova, för det hade man ju hört. Och så fick vi världens snällaste unge .. Man kan liksom aldrig veta. 

Och jag vill bara höra klart Jan-Olovs mening " men det är en väldigt stor skillnad....." när Ann Södelund ifrågasätter varför Jan-Olov aldrig skrivit något om nyblivna pappor som tar liknande uppdrag, och typiskt nog abryts han av programledaren. Skulle meningen fortsätta med att det är skillnad att vara helt nybliven förälder eller om barnet är några månader. I så fall är det ju skillnad även i Medes fall då barnet faktiskt kommer vara några månader när hela spektaklet drar igång (ett halvår tror jag Söderlund säger). 
Eller...skulle han göra någon slags antydan om det är skillnad om man är mamma eller pappa??? 
Minns när Carl-Johan Bergman valde att åka till VM trots att han och hans tjej när som helst skulle ha barn, missade förlossningen men tog sig hem för att hälsa på det lilla nytillskottet under tävlingarna för att typ dagen efter sedan åka tillbaka till vart nu VM-tävlingarna gick av stapeln. Ebba von Sydow skrev ett smått ironiskt inlägg och bad honom strunta i all kritik han kommer få över det valet. Möjligt att han fick det också men på hans blogg fick han tydligen mest hurrarop och lyckönskningar i kommentatorsfältet. Hur det var för Ebba när hon gick tillbaka till jobbet tidigt efter att ha fått en dotter? Hmm...ja var det inte mest en massa påhopp?! 


Läser även i Aftonbladet en intervju med Petra Mede själv och hennes tankar kring saken, där det står att hon inte skrev på några papper förrän EFTER förlossningen då hon visste att allt kring den hade gått bra. Så klokt! För man kan aldrig veta- återigen. Hon säger även att hon noga tänkt igenom sitt beslut och att en anledning till varför hon tackar ja är att hon ändå kännt att hon mått så bra både under graviditeten och nu efter förlossningen. Och så ler jag för mig själv åt Christer Björkmans ord att man kommer vara oerhört lyhörd för Petras behov och att "om det uppstår några problem på vägen så löser vi det". 

Med sådana ord i ryggen hade jag också skrivit på vartenda kontrakt, för JAG hade nog inte haft modet att tacka Ja- Jag hade nojat över eventuell amningshjärna och sömnbrist och kanske läckande bröst och allt annat som man hört kan ske. Men framförallt  hade jag oroat mig för att andra hade tyckt till om att jag står i direktsändning när jag nu har ett litet barn i kulisserna. Men JAG hade även oroat mig utan barn. Jag hade oroat mig över att säga fel, att få total blackout, tappa kjolen- för sådant KAN ske även om man INTE är nybliven mamma...För sådan är jag som människa- det är ju lite olika det där också och just därför kan man inte bestämma om det är bäst för någon annan att ta ett sådant uppdrag, eller ge sig iväg på boksigneringsturné eller spela in en film eller välja att sitta kvar i en ledande position eller hålla sin butik öppen även om man fått barn. Eller om man väljer att dra ned på sin arbetstid och låta barnen ta större plats. För så kan det ju också vara och det är också modigt tycker jag. Att våga göra ett omval om man känner att jobbet mest blir jobbigt. Och då egentligen oavsett om man fått barn eller inte. Måste vi hålla på med pajkastning så fort en mamma tar beslutet att jobba alternativt typ slutar jobba? 

All heder åt Eurovisionproduktionen som ger Mede förfrågan och sedan låter henne ta beslutet själv!

Och samtidigt funderar jag över om alla de nyblivna pappor som nämns i Debatt; Erik Haag, Mark Levengood, Kristian Luuk, om de fick samma uppmuntrande ord inför sina uppdrag som Mede får av Björkman? För att bli mamma må vara en omställning. En psykisk och fysisk sådan om man föder barn, med hormoner eventuella förlossningsskador, eventuella amningskomigång och allt annat. Men att bli pappa är det också, bara kanske lite annorlunda. Jan- Olov försvarar sitt uttalande om oro över eventuella koncentrationssvårigheter hos Mede med att han vet själv hur det är att försöka skriva en text hemma vid köksbordet samtidigt som han hade barnen. Ja du Jan-Olov, det är ju så att man oftast utgår ifrån sig själv när man tycker till om andra. Beroende på hur man är som person kan jag tänka mig att det är minst lika stressande att som nybliven pappa stå i direktsändning och veta att mamman får dra hela lasset om lilla barnet sovit dåligt och vaknat med fel humör. Eller så kopplar man bort det. Vet att barnet  är i trygga händer och så gör man sin grej och är där i stunden till 100% . Och det tror jag Mede klarar med bravur. Och om hon skulle få en släng av eventuell "amningshjärna" skulle man antagligen inte ens märka det. 

"Å andra sidan har Petra Mede visat att hon är ett superproffs när det gäller att leda Guldbaggen, det har varit både glitter, glamour, sång och humor, så det här blir nog bra."

 (även detta Jan-Olov Anderssons ord- i rättvisans namn.)



Trevligt alla ni som orkade läsa igenom allt...denna blogg var inte alls tänkt som en sådan där tycka-till- blogg. I alla fall inte kring sådana här frågor men jag var bara tvungen att skriva av mig lite. Och är det lite snurrigt skrivet beror det allra troligast på att jag är mamma och just nu har ett litet barn som faktiskt inte sover sådär superbra om nätterna längre...;)  Nu ska jag förbereda för en Melodifestivalkväll, en sådan där ovanlig kväll då jag ska bänka mig framför TV:n alternativt kanske följa lite via datorn i köket om SvtPlay sänder direkt via webb. Ha en skön lördag allihop!

Kommentarer

Populära inlägg