Råa industribiffar och pastelliga prinsesstårtor?...eller... Råa prinsesstårtor och pastelliga råbiffar?














Tydligen behöver man olika sorters kök beroende på om man vill baka eller om man vill laga mat. Jag slås lite lätt road av hur man jobbat med scenografin i I Tv4:s två olika matrelaterade program "Hela Sverige bakar" och "Kockarnas kamp". En superpastellig idyll i bästa Leila-anda (kul förresten att hela hon andas en gigantisk cupcake och att typ alla antagligen får upp i stort sett samma köksbild på näthinnorna då man nämner hennes namn-snacka om att skapa varumärke) kontra en rå industriell lada med rejäla mörka träbord och trendiga Tolix-stolar.


Leila Lindholms kök ?
Jag har ju själv pluggat till det här med att förstärka varumärken och även i mitt arbete som inredningsstylist arbetar man mot en tänkt målgrupp och ska skapa inredning därefter. Däremot står man ju och brottas hela tiden med att vara tydlig men att kanske inte vara övertydlig. Hur kan man inreda ett skärgårdshem som ska andas skärgård utan att för den skull behöva klä in hela paketet i ett marint new-england-style á la stjärnkuddar. För visst får man slickepottkänsla och go dessertfeeling av inredningen i "Hela Sverige bakar" och en mer köttig, råvarufeeling i "Kockarnas kamp" där de styckar kycklingar så att lårbenen flyger till höger och vänster och dissikerar rädisor med millimeterprecision med höbalar som bakgrundsutfyllnad. Men samtidigt slås jag av den där typiska manliga / kvinnliga uppdelningen med sockersöta Tilde som programledare för bakvarianten med åtta kvinnliga deltagare och fyra manliga och Pär Lernström leder programmet där TVÅ utav de åtta deltagande "stjärnkockarna" är kvinnor ("värre" hade det väl varit om typ Per Morberg hade fått leda det i och för sig-han är väl Leilas motsvarighet till ett varumärke för råbiff och köksknivar á la yxor i mina ögon). Det blir för mig övertydligt och sliskigt/ slaskigt. Jag vet inte riktigt hur jag står mig till kvotering i arbetslivet, men här tycker jag att man faktiskt kan kvotera in lite kvinnligt vs manligt.
Sockersöta Tilde med några av deltagarna i "Hela Sverige bakar". Och gud är det inte en man med på bild som dock ser lite smått mordisk ut med rundad kniv och allt. fast med fin festfluga!

Stefano Catenacci presenterar sin meny i "Kockarnas kamp". Men betänk att det ändå anas en liten rosapastellig bunke eller nåt där i bakgrunden i det råa skåpet..

Och lika velig och diplomatisk som jag är vad gäller kvotering är jag vad gäller de båda köksstilarna. Jag gillar det robusta, industriella likväl som jag får en glädjekick av det pastelliga. Vårt kök är nog mest åt det industriella hållet än så länge, men med lite lantligt-romantiska toner. Men ibland skulle jag gärna slängt in en eller två pastelliga små SMEG-kylar, en i rosa och en i turkos för jag kan inte välja=) Fast då skullle Mannen få dåndimpen så skulle en sådan komma in genom ytterdörren så skulle jag väl få gömma den i skafferiet- hmm kanske är en idé trots allt. Ska mäta på det.Ny kyl och frys behöver vi trots allt.
I vart fall  kan man i vårt kök BÅDE laga mat OCH baka kakor.

Vårt kök- det brukar sitta en bebis i stolen,men hon låg och sov vid fototillfället.


Spisdel med kopparplåt som stänkskydd.




...men även plats för lite bakning. 

Min lilla "Leila"-hörna, med maränger i glasburk  och muffinsar i liten gryta och kaffesocker i muffinsform.

Förvasas även samtidigt över SVT:s "Ung och Bortskämd" där Antoni flera gånger hintar och antyder om "kvinnans plats" i hemmet, trots att han som jag förstår det bor med sin pappa som i det hemmet ordnar allt. Och en utav de "kvinnliga" deltagarna (läs:"tjejiga" kanske) som påpekar någonting om att bakning inte borde vara något problem för det har ju vi tjejer i generna. Jaha??!! De må kanske vara smått ironiska och sönderklippta av SVT så att jag inte hajar ironin rakt av, men ändock. 


Och så förvasas jag även lite över mig själv som skickar ut Mannen för att ladda bilbatteriet på vår gamle Golf som stått hjärtdöd nu ett tag istället för att ta tag i det själv, och istället hamnar jag i köket och funderar på om jag ska baka kanelbullar?!!! Jag klipper i alla fall lite i en plåt med riktig plåtsax och fixelidonar lite med att båda skruva upp saker och skruva ner andra. Det får duga som jämlikhetsgrej för dagen. Och så kommer det sluta med att jag köper frysta kanelbullar-säkert bakade av en man med superhög lön i bästa industrianda. Nej tacka vet jag "Halv åtta hos mig". Där lagas det TRE-rätters i alla möjliga sorters kök och i de flesta fall smakar det tydligen gudomligt gott också oavsett om man följer recepten eller inte eller om man  skivar gurkskivorna lika millimeterstora.

På våra rejäla ekskivor till bänkytor ryms även både mammaverktyg som skruvdragare och plåtsaxar och pappahjälp i form av bröstpump och nappflaskor.


Kommentarer

Populära inlägg