hem och villa-mässa 2012...

Vad gör man när mannen i huset åker bort på konferens över helgen? Jo Lillan och jag bestämde oss för att gå på Hem och villa-mässan som är i stan. Perfekt att-göra-grej utan man. Äntligen kunde jag gå på alla föreläsningar som jag ville, utan att få ett samtal mitt i "- vad gör du? föreläsning? jaha, hur länge då då? skynda dig till monter B02:14 istället, det är superviktigt. Jag har hittat värsta grejen här!" Och så skyndar man sig snäll som man är bara för att inse att i B02:14 visar man bergvärmepumpar eller nåt annat (i mina ögon) supertråkigt.(Förlåt monter B02:14 vad du än visar, kunde inte hitta dig på hallskisskartan. Förstår mig för övrigt inte på hallskisskartan alls-följer i mina ögon ingen logik överhuvudtaget). Lyssnade detta år på bland annat Wictoria Ostrelius som berättade om sin renoveringsresa kring sitt hus, trendnissen Stefan Nilsson och fick veta att jag och min mage är ganska trendig. Det är tydligen helt ok att ha en sådan nuförtiden nämligen, enligt Stefan och Blondinbella m.fl. Jag följer också trendiga "underbaraclara" samt  PM & Vänner (som kommer från min gamla hemstad Växjö och som jag för övrigt har serverat mat en gång i tiden när jag jobbade på Asa Herrgård, fast då hade de andra ägare men är säkert en lika trevlig herrgård fortfarande) genom att laga egenodlad mat, både potatis och några små tomater har det minsann blivit hittills.  Mat i sig är tydligen hur trendigt som helst slow food, kaffe som tar 12 timmar att koka- inget av detta känns dock speciellt barnvänligt. Att inreda med mat är också helt rätt. Man kan ju snacka trender i all evinnerlighet men vi kan ju fortsätta en annan gång. Mamma; du kan ju dock gräva fram den där gamla orangea manchestersoffan som ni jämt snackar om ska finnas uppe hos farfar- superinne! 

Bild från Trendgruppen. Stol från S70 -serien. Inte min stil men tydligen liksom min mage trendig.
Man kan även på mässor snickesnacka med fina "kollegor" som Helena Sandberg, inredare i Arga Snickaren (läs: fråga vart det fina bordet i deras monter kommer ifrån), stå hur länge man vill vid tidningshyllorna där de säljer gamla nummer av inredningstidningar. Smart sätt att tjäna pengar på gammal skit. Och gammal skit blir ofta till skatter i mina händer. Bara för att tidningarna inte är månadsaktuella finns det ju inget som säger att de inte fortfarande kan bjuda på inspiration, och det är perfekt att köpa på sig om man är i renoveringstankar- klipp ut lösningar och bilder du gillar och klistra upp på ett stort pappersark eller nåla upp på en vägg eller ett gammalt vitt lakan så du överskådligt kan se vart du är på väg och egentligen vill med rummet. Jag gillar för övrigt bäst moodboards som man i alla fall först nålar upp då kan man lätt ta ett steg tillbaka, begrunda det man håller på med och lätt sålla bort idéer som inte passar in och lägga till nya. När man är nöjd kan man sedan med fördel klistra fast allt och spara. Eller så letar man bilder på internet och sparar i små mappar.

Det fina bordet i Arga Snickarens monter från Interstil.

Lillan roade sig för övrigt kungligt i sin vagn och hittade det senaste inom lampor, neongrönt ska det vara i bebisvärlden i år (EXIT-skyltar) och sedan sov hon sig igenom typ hela besöket. Älskar min bebis! Den sista kvarten besökte vi tillsammans med resten av Göteborg den parallella matmässan "MittKök", kändes som att denna som varje år drar fler folk än själva Hem&Villa-mässan. Om det är maten, dryckesprovningarna!, eller att den bara är mindre till ytan låter jag vara osagt, men knökfullt är det. Lillan tog nästan sin första smakportion genom att stoppa handen i Erik Lallerstedts såser, jojo finsmakare är hon allt och jag smakade så mycket jag hann och kom åt av allt som serverades. Dock inte så lätt med bebis på höften, eftersom hon lagom framåt eftermiddagen tröttnat på att åka vagn, samt med en barnvagn som är anpassad för gropiga skogsvägar på landet inte att snirkla sig igenom trånga folkmassor. Tja och sedan hann jag inte så mycket mer innan parkeringstiden tog slut, jo äta snordyr macka med kaffe och kladdkaka från Gothia Towers, tror jag, dock ej helt hundra att den var från Gothia Towers. Att den var dyr vet jag och att den var ganska god. I det stora hela tycker jag dock att det finns alldeles för lite inredningsmontrar och inspiration på mässan. Vet inte om det är annorlunda i de andra städerna eller om jag, eftersom jag inte kan tyda hallskissen, missat en massa? Sedan letade jag efter min bortparkerade bil i cirka tio minuter innan jag insåg att jag befann mig på fel våningsplan (ja T det är tur att mitt huvud sitter fast på kroppen men Focus P-hus skulle ju också kunna uppdatera informationen vid sina hissar något så man visste lite bättre vart man faktiskt ska ta vägen.)




Försökte hitta en bild på min trendiga mage, men oftast verkar den lägligt nog döljas av bylsiga kläder eller en liten bebis...

Kommentarer

Populära inlägg