nybäddat...


Jag älskar en nybäddad säng. Jag får alltid någon slags fredags-feeling av en nybäddad säng. Där man i nya, rena lakan kan ligga och förväntansgosa och ha hela helgen som ligger framför en. Eller en lördagsfeeling där man som när jag var liten hade städat hela dagen och så det sista man gör innan man hoppar in i duschen är att byta sänglakan, och sedan nytvättad och fräsch kan ligga där i allt fräscht lull och bara njuta...

I byn där jag växte upp fanns det en bastu, finns fortfarande i och för sig, och en helg i månaden värmdes den upp och så kunde man gå dit och basta. Så skönt det var de ruggiga kvällar man drog sig ner dit i mjukisbrallor och "tjockjacka" och en gammal Ica-påse med handdukar i (och en och annan öl när man nu gått dit på lite äldre dar) och sedan har suttit där med de andra damerna i byn tills kinderna glöder och alla porer är totalt urtömda på skit men kroppen och själen ändå gött påfylld med lite skvaller och god öl och ölkorv om man har tur. Och för att alltid komma på att man glömt mössan och så går man där med en stor handduk virad runt skallen hem för att inte skallen ska frysa i småbitar. Och som jag minns det gick man alltid  hem och lade sig i en nybäddad säng! Vilket egentligen är rent störtlöjligt och lär vara en total efterkonstruktion av minnet för om jag inte är helt fel ute så slutade dambastun typ åtta alternativt nio på kvällen och då lär man ju inte gått och lagt sig direkt? Men, men mysfaktor kring alltihopa oavsett.

Lägg märke till att jag lyckats färgkordinera bebisen och bäddningen! Gammalt uttvättat flanellbäddset ifrån ?   
 och så bebisen iklädd vit mysdress med blå liten body undertill. Letar efter lite nya bäddset till invigningen av det nya sovrummet som vi sedan ska flytta in i och tänkte försöka ta mig till Åhléns som just nu har 20% på bäddavdelningen för klubbmedlemmar.


Fina gamla broderade kuddvar hittade i kista på farmor och farfars vind.

.. och även i vardagsrummet är det nybäddat. Isoleringen är lagd. Härligt fluffigt isoleringsludd i form av nermalda tidningspapper. Isolering som man till skillnad från den klassiska gula kliiga glasullen faktiskt skulle kunna slänga sig i. Och så ska tydligen små gnagarrackare inte vara så värst förtjusta att bygga bo i det. Till min stora glädje. Men de har ju gnagt på en och annan tidning som vi hittat under golvplankorna tidigare så vi får väl se hur det blir. Känns ju sådär lagom mysigt att snacka om möss nu när jag tidigare haft värsta mystexten kring nybäddade sängar. Örk och ush kände redan hur det kliar i fötterna av rädsla. Jaja tänk återigen nybäddad säng...



Och mitt i all lull Mannens tidsmaskinsuppfinning!- eller nej en rymdraket? Nej en isoleringsrivaruppfinning var det ju...






Kommentarer

Populära inlägg