jävla hollandaise...eller grädde och böcker bör man ha

Tänkte att jag skulle lyxa till det lite igår i det dåliga vädret och eftersom T inte gillar fisk speciellt mycket så tänkte jag Lax med potatis och sparris till lunch nu när är och jobbar..och lyxen av en egengjord hollandaisesås. Alla stjärnkockar och annat löst folk hävdar ju att det är så mycket lättare än man tror och jag ville så gärna kunna stoltsera och vara en del av den där klubben med att "jag minsann brukar göra min egen hollandaise"...Så fram med den klassiska Vår kokbok, stor kastrull till vattenbad, liten kastrull till såsen. Äggulor, smält smör och lite citron.
 Dock stod det ingenstans i receptet att det krävdes kraftigt vältränad visparm...eller hur man hanterar en skrikande bebis mitt i allt vispande... Resultatet blev i alla fall INTE: "När allt fett vispats i ska såsen vara tjock och blank"...

Jaja skam den som ger sig, fast ekonomisk smålänning som jag i grunden är gillar jag ju inte att slänga mat och göra om så jag tänkte fett med fett måste bli rätt och öste ner en massa grädde,lite salt, vitlökspeppar och saltpeppar och resultatet en förvånansvärt god inte-hollandaisesås. T frågar ofta om jag följt receptet när vi ska äta något nytt som jag lagat? Varför ska man göra det undrar jag, huvudsaken är väl att det smakar bra i slutändan? Dock brukar jag svara Ja, för husfridens skull och det är ju typ sant. Så länge ingredienserna finns så...

Batteriet i kameran var dött-så det blev en lånad bild- mitt resultat dock ungefär detsamma fast med svarta prickar i såsen efter vitlökspepparn.

Måste ju då säga att grädde är en perfekt ingrediens att alltid ha till hands i kylskåpet: perfekt till såser, vare sig om det smakar för lite eller råkar ha blivit för starkt så tycker jag grädde är perfekt. Passar även till en mängd efterrätter och bland det godaste som finns enligt mig är Marängsviss med lagom vispad grädde som blir lite sådär isig när man lägger den på glassen. Mums i bästa Montazamianda.Och blir grädden lite för gammal kan man baka kringlor på den.
Nu är ju det här dock egentligen ingen blogg som skulle handla om matlagning så jag tänkte även dra en liten inredningsparallell. Så om grädde mitt husmorstips till att alltid ha i kylskåpet, ser jag tidningar och böcker som inredningsdetaljer man inte kan få för mycket av. I mitt jobb är det här saker jag alltid kan placera ut på tomma ytor. En stapel tidningar eller böcker kan bli ett snyggt stilleben på ett sideboard eller soffbord och kan hjälpa till att få olika höjd på saker eller varför inte rent utav göra ett sängbord av stapeln? 

Stilleben by  Ikea-LivetHemma


Nattduksbord

Nattduksbord by Josefin Hellström Olsso


Tidningar och böcker kan även läsas eller tittas i av gäster som väntar på att kaffet ska serveras. (jag är en älskad sådan gäst som gärna dock fastnar i tidningarna och blir lite lätt asocial). Slå upp ett vackert uppslag i en bok- som en tavla liggandes på sideboardet eller något häpnadsväckande på soffbordet som kan bli en snackis...













Denna lilla bok fick jag i födelsedagspresent-perfekt "ligga-framme-bok"

 och ur gamla tidningar kan man riva ur en bild du gillar och hänga in den i en ram, alternativt riv ut en massa bilder, ord, citat du gillar och gör ett collage/ moodboard av alltihopa.

Hemma hos oss

Kommentarer

Populära inlägg