Ikeakatalogen 2013 i min lilla låda...

Årets Ikeakatalog- Fåtöljen skulle kunna passa mycket bra i vårt vardagsrum eller sovrummet...
Ikeakatalogen har kommit! Den kom antagligen för flera dagar sedan, men vi har ju varit iväg i omgångar så det har inte riktigt blivit av att tömma postlådan. Ikea har alltid haft en speciell plats i mitt hjärta. När jag var liten var Ikeabesöken heliga. Och ja jag vet T att de fortfarande har en viss stjärnglans, och att jag typ varje besök måste gå igenom HELA butiken trots att vi bara skulle in för att köpa en barnstol eller nya matlådor, och detta trots att jag numera har så nära att jag skulle kunna åka dit dagligen. Men ändå...

Dold förvaring bakom mjuka väggar-Ikea när de är som bäst...

Då, när jag var liten för en smärre evighets sedan inför dessa besök bläddrades Ikeakatalogen sönder för att få till den perfekta inköpslistan. Vilken stil skulle man välja? Och vilken sorts kombination av skrivbordsförvaring var egentligen den optimala? Tyvärr räckte väl aldrig budgeten fullt ut, och då hade jag ju inte tålamod för att spara till nästa  besök plus att jag troligtvis till nästa besök både bytt stil och tanke med vad som faktiskt var optimalt. När jag var liten var det inte en enkel lördagsstädning av rummet som gällde för att få lördagsgodis, det var lördagsommöblering som stod på schemat, som gärna drog ut även på söndagen. Jag drog och slet i mina stackars små möbler fram och tillbaka för att hitta exakt rätt plats för dem, och de allra tyngsta fick man alltid vänta en evighet med att få på plats då det krävdes att mamma eller pappa hjälpte till.
Men tänk vilken bra träning allt det där blev eftersom jag numera (när jag inte är mammaledig) har gjort mina  lördagsstädningar till yrkesval. I mitt jobb som inredningsstylist går hela dagarna ut på att hitta optimala möbleringsförslag och sedan förverkliga dem. Och all den där uppfinningsrikedomen man fick hitta på som liten, ställa möbler på mattor så de gled lite lättare över golven, tömma skrivbordet på lådor för att kunna lyfta det bit för bit, ja det använder jag mig av nu också.

Gråa luckor blir det nog nästa gång jag målar köket-har sett ut en perfekt grå nyans också, tror jag. För övrigt var jag via jobbet hemma hos en familj en gång som hade en soffgrupp i köket. Annorlunda, och jag gillade det. Om man ändå sitter och käkar i soffan framför Tv:n varje kväll så. Tyvärr var det kanske inte det gemene man är ute efter så vi fick byta ut det mot ett hederligt gammalt köksbord med fyra stolar. Men har man plats för både och så? 

För övrigt måste jag säga att jag verkligen gillar årets upplaga av katalog. Jag har de senaste åren saknat  lite inspiration i katalogen, tycker mest att den kännts som en ren produktkatalog. I år tycker jag dock inspirationen återkommit och måste ju bara ge eloge för appidén. Får dock det inte riktigt till att funka på min telefon men man kan ju gå in här också. Ikea är ett företag som i mina ögon lyckas väldigt bra med att integrera sina kunder hela vägen och känns moderna men på ett lagom folkligt vis. 

Är det att det börjar bli höst i luften som gör att jag fastnar för det lite mer mörka och murriga? Oavsett så ska jag krypa ner i mina svartgråa sänglakan och snusa lite på bebisen innan jag somnar...

Kommentarer

Populära inlägg