värmebölja och lite rosenraseri på storföretag


Vi har flyttat ut! 

Mellan ogräsrensande,altan- och bryggtvättning, gräsklippning och grästrimning (med trimmer som lägligt gick sönder och blev inlämnad för reklamation  eftersom den inhandlades förra säsongen och knappt använts innan den brann upp och en butik (Jula) som inget kan göra eftersom trimmermakaren Ryobi måste kolla grejen- och nej ingen ersättningsprodukt kunde lämnas så det är bara att vänta 2-3 veckor minst på eventuellt godkännande av reklamtionen och under tiden få ett gräs som växer sig högre än en regnskog och kanske att det även flyttar in små tropiska ormar och andra sorter? -Ja, jag är lite gnällig i sådana här fall där butikerna släpper ifrån sig sitt ansvar som återförsäljare. Jag har själv stått där och hänvisat till att jag måste skicka iväg produkten till leverantören och förstått sura kunder som reklamerat sin vinterjacka eller overall till barnet för trasig dragkedja eller något annat och som undrat hur man ska gå klädd under tiden? Har man lagt tusentals kronor på ett plagg har man kanske inte superlust i alla lägen att lägga några hundralappar till på ett ersättningsplagg eller som i vårt fall-en ny grästrimmer. Om det hade varit en livsnödvändig produkt som en vattenpump eller annat som gått sönder hade de i alla fall ersatt den på studs- Skönt att veta. Gräs som växer till regnskogsdjunglar klassas inte som livsnödvändigt att hålla i trim. En annan grej när nu gnällfian i mig är på G, som kan vara värt att veta om man ska köpa nya prylar på typ MediaMarkt är att kolla vad butiken har för uppgörelse med levenrantören och så att produkten fungerar innan ni lämnar butiken, för om ni brutit förpackningen hemma och upptäcker felet ska MediaMarkt (enligt MediaMarkt själva) ha rätt till att låta levenrantören kolla upp problemet och göra en bedömning, om leverantören kräver det. ALLTSÅ! Fråga butiken vad de har för uppgörelse med leverantören vid eventuella reklamtioner och andra problem. Och om uppgöerelsen har lite skevande utfall för din del som konsument- Upp och ut med kylskåp eller tvättmaskin ur förpackning, be personalen koppla in den och stoppa in en mjölk eller nåt och släng in en tvätt och vänta och se om produkten fungerar. Vi stod och bråkade ett tag med en stackars butiksanställd om vår nyinköpta kamera för något år sedan som hade något slags pixelfel som inte syntes förrän man laddade upp bilderna i datorn som de först ville skicka iväg eftersom det upptäckts efter hemkomst. Vi hade använt produkten en dag, ringt in, men kunde inte ta oss till butiken förrän någon vecka efter upptäckten och detta var enligt killen där man lämnade in reklamaioner försent för de kunde inte kolla upp att vi verkligen ringt och fått ett ok från tjejen i telefon att komma in senare*SUCK*.Hade vi upptäckt felet och kommit in samma dag kunde de kanske gjort ett undantag, men nu var det tvunget att skicka iväg den *ÄNNU MERA SUCK*. (finns kanske en anledning varför dessa ärenden är belagda i egen kassa i egen del av butiken-så att nya kunder inte ska höra gamla kunders utbrott för saker som inte fungerar),Efter ytterligare bråk fick vi en ny kamera som vi kollade i butik- tog kort laddade upp bilder i dator inne i butik och godkände produkten. NYA produkter ska enligt mig FUNGERA, och i alla fall lite längre än ett år om det är av tyoen en grästrimmer (frågan är om den nya, eller den lagade  som vi kanske får verkligen klarar av regnskogsdjungelshögt gräs??? Den kanske bara brinner upp igen? Det kanske är så att det någonstans i manualen står med PYTTEYTTELITEN text att produkten inte bör användas i gräs som växt sig högre än 5 centimeter???

Och visst allt kan gå snett och även nya produkter kan ha fabrikationsfel, men det borde ALLTID ligga i butikernas intresse att hålla kunderna nöjda- ta bråken med leverantörerna- för det borde ligga i deras intresse att hålla återförsäljarna nöjda! Och nej Kunden har inte alltid rätt:), men jag tror inte att butikerna alltid har rätt att göra som de gör heller)  mellan allt det så latar vi oss lite i sommarvärmen.

Och förutom det där gnälliga så har vi det väldigt skönt emellan varven. Lillans indiantält som vi sydde till kusin Lova, men som vi tog tillbaka eftersom Lova fick ett superfint cirkustält i present oxå har fått flytta ut i gräset. Och vilken tur för oss!- perfekt att gömma sig för solen i och läsa sagor. Tyget är en sådan där uteduk med lite vaxartad yta som tål lite väta.





och så leker vi lite med födelsedagspresenterna..


och för alla som trodde att Lillan troligtvis kommer ta körkort före pappan (inklusive jag själv) får kanske inse sig ha fel. I fredags skjutsade vi honom till en körlektion där de gått igenom allt! och den erfarna körläraren hade gett domen: KÖR UPP! Bara att boka en tid privat...

Men ni får hålla med om att om man skulle gett ut körkort bara av att se ut som att man kan köra, så hade man gett Lillan ett på momangen...



ligger ner i kurvorna..


och står på gasen, eller bromsen?. Vi minns väl alla hur det var i början då man var tvungen att kika ner om man satte fötterna på rätt pedal...



 Buketten på bordet är nyplockad- den andra följde med på balkongstyling och fick sedan följa med kunden hem till sig. 


Övre bild: balkongstyling på jobb. 
Nedre bild: privat altan med nytvätvättat trädäck, nyplockad blomsterkvast och nyköpta små  rislampor som lyser upp med ett blåaktigt sken på kvällen...



 och på kvällarna åker grillen fram, jag glider i en utav de där silkeslena klänningarna som hittades på farfars vind och som inte känns på lite rödbränd kropp (hur kommer det sig att man kommer ihåg att skydda varenda kvadratmillimeter av sin dotters kropp men glömmer bort sin egen?), ett glas vitt och solen som försvinner bakom träden på andra sidan forsen...



bara att ta tillvara på dagarna- sen (som denna söndag) kommer regnet och det blir dags att dammsuga av golven igen. Utomhus växer djungeln, inomhus växer dammtussarna...






Kommentarer

Populära inlägg