om man går i flyttastankar...

Skulle jag kunna tipsa om två hem som just nu är till salu. Jag skulle kunna tipsa om hundra, men just dessa två har en liten speciell plats i hjärtat. Det ena är ett helt underbart litet 1800-talstorp. Orört med så mycket potential att man får lite gåshud när man kliver över tröskeln. En sådan där mäklarkliché, men man känner verkligen hur stressen rinner av en när man kliver över tröskeln på detta stället. 


Det är vår underbara hundvakt som ska sälja sitt lantställe. Jag, Lillan och Hunden var där i helgen och hjälpte till att fixa lite inför visningen. Plockade blommor, bäddade sängar och jag försökte med små medel att försöka få de som skulle komma på visning att förstå vilken pärla detta är. En liten trädgårdsbok, en uppslagen tidning med ett hem liknande detta, med orörda plankgolv, vedspis och oinredda vindar.




Jag var inte med innan fotona och jag glömde kameran hemma i lördags så några bilder efter mig och mina tilltag finns inte. Men jag kan lova att detta är ett ställe som verkligen inbjuder till att ligga en hel sommar och läsa deckare i hängmattan om man vill det eller stå med rumpan i vädret och fixa i trädgården om man hellre vill det. Vi hade en helt fantastisk dag när vi var där. Lillan övade på att gå i hus med trösklar och plockade blommor för glatta livet och när fikanerven slog till tog vi picknickkorgen i handen och gick genom fårhagen ner till sjön och lilla Hund simmade efter pinnar och vi drack saft och kaffe och åt nybakta bullar. Kunde inte bli en bättre start på semestern.



Och just små bebisfår sätter ju mina barndomsminnen på extra spinn eftersom jag är uppfödd med just får och små söta lammungar. Söta så länge de höll sig innanför stängslet i alla fall. Mindre söta när de valt att rymma lagom till att mamma skulle skjutsa en till någon kompis och istället för att åka och leka fick man springa runt och agera vallhund i grannarnas trädgård.

Och grannarnas trädgård är nästa hus på min lista:


till höger i bild anar man ladugården som tillhör gården där jag växte upp. Gården där min syster med familj numera bor. Och huset som säljs är byns gamla lanthandel. Här utanför stod förr i tiden en godisautomat. Åh jag hoppas att den som köper det gör en återinvigning på just den fronten. Jag skulle vara storkund varenda gång jag kom hem till byn. Ett litet 7-eleven på landsbygdsvis. Kanske står den där automaten någonstans på farfars vind:) För man ska veta att på farfars vind finns alla möjliga skatter och bra-å-ha-saker. 

På ängen bredvid huset stod jag och min bror och badade i slänten där det alltid blev översvämmat en "varm" dag i mars medan mamma tydligen hade "gravidsomnat" lite inomhus med lillasyster i magen. Och på den där rundade glasverandan satt jag och min lillebror och drack saft och såg brandbilarna köra förbi den dag då vårt hus brann ner. Längre in i huset vet jag inte att jag varit. Men sån tur att hemnet finns då och att man virtuellt kan ta sig in. Älskar den rundade formen vid fönstrerna och ljusinsläppet.


  och hitta detaljer som denna underbara tapet. Jag är inte så förtjust i sådana här släta dörrar. Vi plockar bort våra här hemma och ersätter med gamla spegeldörrar som vi målar vita. Hade passat fint även till denna tapet.


Och så hittar man små detaljer som det lilla söta rådjuret bredvid den superfina lilla byrån.


 och jag vet inte, det är något med bilden nertill som andas trygghet och omtänksamhet. Det skulle kunna vara detaljer som kornischerna som andas lite mormor eller tapeten eller...


Jag som alltid drömt om en hederlig, gammaldags lanthandel fick naturligtvis köplust när jag hörde att detta var till salu och började drömma om att återskapa det gamla och återigen bygga upp en köpmansdisk och börja sälja knäckebröd och bröstsocker och kaffe och sytråd och småspik och syrliga karameller....

Kommentarer

Populära inlägg