Offentlig amning och lite allmänt tuttsnack (varning för aningen vulgärt språk)

Åh ibland vet jag inte om jag ska skratta eller gråta eller varför jag ens bryr mig. Läser både här och där om offentlig amning. Blondinbella som tydligen tycker det är äckligt att amma offentligt och som absolut inte ska göra det när hon själv får barn och UnderbaraClara som tycker tvärtemot och så tiotusen andra som tycker till, liksom då jag på mitt lilla håll. Hon kan provocera den där BB, och tydligen mig också så pass mycket att jag är tvungen att skriva av mig lite:) 

Innan jag själv fick barn var jag nog mest förvånad över de som kunde sitta mitt i en galleria eller ett café eller på en restaurang och öppet amma eftersom jag själv är lite prydblyg av mig,  och än mer förvånad blev jag efter det att jag fått barn att jag själv blev en av de som ibland gjorde det. Dock så ofta min bebis tillät invirad i sjalar och annat eftersom jag som sagt är ganska pryd. Det var ju dock det där med vad min bebis gick med på. Det var inte alla gånger hon var lika sugen på att ligga gömd där bakom en filt och det var inte alla gånger det gick att gå och "gömma sig" lite i ett hörn någonstans heller. Det var liksom bara för mig att förkasta min pryd och blyghet och flasha titsen. Göra det där som mammarollen innebär-sätta sig själv i andrahand och låta någon annans behov gå före. MIn prydhet fick ibland stå tillbaka eftersom min bebis dock verkar ha ärvt en hel del av sin pappas "skit-i-vad-andra-tycker"-gener:)

Och såhär i efterhand skäms jag lite över mig själv att jag ändå så ofta letade gömda skrymslen där jag kunde sätta mig, envisades med de där filtarna och så ofta ändå gjorde hela måltiden för min bebis spänd och konstig och inte alls sådär avslappnad som man önskar bara för att försöka att eventuellt inte stöta mig med omgivningen och visa "respekt". Men det blev nog ändå lite bättre med tiden då det där lilla livet och jag började hitta ett fint samspel, då inte varje amning var en pina med värkande bröst och frusterande bebis. Nej det är INTE alltid bara att sätta ungen till bröstet och så löser sig allt. 

Det jag tycker är så fantastiskt konstigt med hela amma-offentligt grejen, för att återgå till den debatten, är att det tydligen enligt så många är så FEL att visa brösten när det gäller att ge sitt barn mat men att vi dagligen blir exponerade för tuttar i bikinireklamer och underklädeskampanjer är tydligen helt ok (om det nu är "Fel" att visa brösten i en sådan reklam vet jag dock inte heller egentligen. Är själva brösten någonsin fel, då de liksom tillhör kvinnokroppen? Kanske bara är hur de framställs som kan vara problemet?). Eller är det det där provocerande att tuttarna av någon märklig anledning kanske inte riktigt ser ut som i reklamer när man ammar?  För det jag tycker är så märkligt är just dem som tycker till i kommentatorsfälten kring offentlig amning och tycker att det är vidrigt och osmakligt inte drar några som helst andra paralleller till annan form av offentlig visning av bröst. Det finns tydligen ingen som sätter sin lilla kesosallad i halsen av att sitta och kolla in modesidorna i Elle, men kräkreflexen sätter tydligen igång av att se lite hud som exponeras när man ger näring till en annan människa. 

Om man nu tycker att det är så fantastiskt hemskt, kan man inte försöka vända andra kinden till (alternativt nacken då) och kolla in något annat?  Så VARNING! alla ni som känner att helgens schlagerchips vill ta sig upp ur magen när man ser ammande mammor-
här kommer det en vågad bild från prydblyga mig!


Kommentarer

Populära inlägg