det var bättre förr...

Gamla Linköping

Jag har alltid haft en fascination för gamla tider. Älskar gamla hus (när man inte står mitt i en renovering av ett vill säga- då är gamla hus aningens rivningsriskerade då och då) och hur man levde förr. Hade jag haft en tidsmaskin hade jag gladeligen hoppat in i den och rest runt i olika tidsepoker och levt både 1700-tals liv (gärna då i ett slott i vackra klänningar) och 1920-tals liv.



 Bilder från bröllop på Karlbergs Slott, Stockholm  i somras (obs! inte vårt bröllop:) var bara där som ärade gäster och lekte slottsliv )

Jag kommer aldrig till djuren på Skansen för jag fastnar jämt i de gamla kvarteren. Vilken tur att jag hittat en karl som är lika intresserad även om vi kanske intresserar oss för lite olika saker. Vi går där och kikar på byggnadsdetaljer- han fascineras över hantverkarkunskapen jag över den fina utformningen på beslag och gångjärn.


Och så förfasas vi båda lite över dagens massproduktion. Vi besöker gamla handelsbodar och hur ett hem kunde sett ut på 1940-talet och jag dras liksom in i hela inredningen och drömmer mig bort.

Skansen  sommar 2012
 Jag vill inte bo i ett museum, men jag skulle gärna ha en liten dörr i mitt hem som gömde en annan tid. Som ett litet skafferi där jag kunde gå in och pilla på gamla burkar och förpackningar. Sitta och lyssna på radio och stoppa strumpor och tälja räfsepinnar eller nåt.

Och om jag inte kunde fått en tidsmaskin hade jag gärna blivit en del av teamet bakom Historieätarna. Jag blir så glad när jag läser att det ska bli en andra säsong. Missadae ni den första måste ni börja kolla denna andra! Åh vilken dröm att få vara med och kika bland alla inspelningsplatser eller allra helst då kanske ta Lotta Lundgrens plats och testa att leva både som bondmora och slottshustru.


Det känns som en lagom tidsresa för jag hade nog inte i ärlighetens namn överlevt speciellt länge med att vandra omkring i skit och riskera att få slaskhinkar i huvudet eller leva med jordgolv och låta Lillan gå med bar rumpa och göra sina behov lite där hon ville. Jag överlevde ju för 17 knappt utan vardagsrum, i alla fall inte utan att lite smått dagligen påpeka för Mannen hur långsamt hela det här vardagsrumsbygget egentligen går.

jag undrar just hur lång tid det tog att  göra alla dessa fina små detaljer på fasaden och listen längs taket

Jag får väl någonstans nöja mig med att jag någon gång i i framtiden kommer vara historisk .Jag är i alla fall så pass gammal att jag levde när man fortfarande fick röka på dansgolven på uteställena och på kafeerna om nu det är något att ha på meritlistan. Det fanns ju även chokladcigaretter som man kunde stå och suga på om man kände att man ville hänga med de "coola",  bland all rök såg man ändå inte skillnad om man rökte på riktigt eller inte. Jag levde när man fortfarande hade små, små godispåsar (i jämförelse med dagens så små att de nästan inte existerade) och pekade på vad man ville ha och sa: "en sån tack- och en sån och två såna sura- hur mycket blir det? ". Minns även när man var och hälsade på hos kusinerna i Linköping och gick och letade pantburkar som man sedan kunde köpa godis för och att Lillebror bara köpte tuggummin med turtlesklistermärken för sin andel, som han sedan dekorerade sina möbler med bland annat. (Leo var för övrigt min favorit)

Ja, det var bättre förr. Då när det här gamla skithuset fortfarande var nytt och fräscht. Då man inte behövde bry sig om otäta fönster och då allt var nykittat och fint och man inte behövde se sig själv stå och renovera fönster en hel sommar. Då när plastmattorna ännu inte hunnit blivit slitna och då tapeterna var nytapetserade och inte föll i bitar bara av man blänger lite extra på dem. På den tiden då målarfärgen på listerna  ännu inte gulnat av tid och mattats av så att det är stört omöjligt att känna att det är rent.  Missförstå mig rätt. Det ÄR charmigt med gamla hus!

Gamla Linköping


Jag ska bara erinra mig om vart den där charmen kan tänka sig ha tagit vägen... Kanske har Lillskruttan kastat in den under soffan som med allt annat som försvinner i detta hus?

Kommentarer

Populära inlägg