sommarhetta...




Äntligen lite sommarvärme och hövagnsekipagen åker parad genom byn. När jag var liten hade vi en lite mindre bondgård så många heta sommardagar gick åt till att köra hö. Nu när jag ser hölassen köra förbi pirrar en liten nostalgilust inuti mig. Åh så härligt att åka balvagn och hässja hö ute på åkrarna....

Fast nu var det ju inte så vi körde hö. Det var ju i Bullerbyn det. Jag stod mest inne på ett supervarmt, dammigt loft och staplade balar. Inte så himla bonderomantiskt alls faktiskt. Fast fikapauser och övernattningar på höskullen med hopp från egenbyggda hötorn hanns ju också med förstås.

Men latmasken i mig trivs faktiskt alldeles utomordentligt med att bara titta på ekipagen när de åker förbi från min madrass på gräsmattan. Och skulle lusten bli alldeles för stor kan jag ju alltid ta och klippa min egna lilla åker. Har jag tur så räcker nog längden på gräset till att göra min alldeles egna lilla höhässja...


Latdag och enmansfika på min lilla åker





Kommentarer

Populära inlägg