en puff med puls


Jag har alltid haft en dröm om att få inreda offentliga lokaler och hjärtat har alltid klappat lite extra för att någon gång få ta tag i en sjukhusmiljö alternativt ett äldreboende eller liknande. Dessa miljöer som ska få folk friska, där de som måste vistas där länge ändå ska få en skön "hemkänsla" och känna sig trygga, de som jobbar där ska ha en trevlig arbetsplats och så ska allting fungera praktiskt- vilken underbar utmaning!

Om jag någon gång skulle få chansen att göra detta skulle jag bums placera in sittpuffen "Pouffy". En lurvig sittpuff som med hjälp av inbyggda sensorer och högtalare både andas och låter. Designgruppen Twenty121 som skapat "Pouffy" har även designat interaktiva soffan "Zizi" som kurrar och kvider. De säger själva att de hoppas att dessa ska öka livskvaliteten för alla som kommer i kontakt med dem, och att de utgått från en föreställning av kombinationen husdjur och möbel. Och jag gillar tanken. Tänk så många ensamma, sjuka människor det finns som törstar efter närhet och hur mycket personal inom vården som lever med ett ständigt dåligt samvete av att aldrig hinna med alla patienter tillräckligt. Än så länge kanske det känns lite science fiction och inte helt naturligt att sätta sig på en puff för att få lite närhet och jag tror inte att detta på något sätt kan ersätta närheten med andra människor, men tänk om det skulle hjälpa bara lite? 

Fast jag som hundägare kan ju faktiskt ibland känna att det är så mycket skönare att krypa nära vår hund och bara vara lite. Lite mera kravlöst på något sätt än den där närheten med andra människor och det var ju ett husdjur man hade i åtanke när man gjorde den. Och tänk alla dem som hamnar på sjukhus och kanske är vana att ha sin lilla katt eller hund att gosa med. Jag tror nog att barn skulle kunna ta till sig det här lättast, jag vet att jag i alla fall inte skulle sätta mig på den bara för att. Men i ett avskilt rum så kanske man skulle våga sig på´t. Det hade varit skönt att ha något litet liknande som pulserande som man kunde lägga nära bebisen om nätterna så kanske hon kunde sova tryggare i sin egna säng? Det borde ju finnas något...annars kanske jag får uppfinna något själv och ställa upp i det där nya programmet på Tv4. För skulle det funka finns det i alla fall ett antal potentiella köpare bara i min närhet.  

Kommentarer

Populära inlägg